Kan vi lure hjernen til å tro at vi er bedre enn det vi er?

Å ha god selvtillit er nøkkelen for å oppnå gode prestasjoner på mange plan - både i jobbsammenheng og i idrettsverdenen. Når man er selvsikker og har troen på seg selv blir alt så mye lettere å gjennomføre. Det føles godt å ha høy selvtillit, det minsker bekymringer og det gjør oss mindre sårbare. Bobby Zachariae, doktor og professor i psykologi ved Aarhus Universitetshospital sier at det å ha tro på seg selv øker sjansen for suksess i øyeblikket, men også på sikt. Det skaper drivkraft og man jobber hardere for å nå målene man har satt seg. Men hva om man ikke har høy selvtillit? Hva om man er bekymret, stressa eller usikker på seg selv?

Du har sikkert hørt om hormonene kortisol og testosteron. Kortisol er et stresshormon i kroppen. Når man er stressa øker nivået av kortisol, og våre analytiske evner blir dårligere og vi tar forhastede beslutninger. Å ha troen på egne evner øker nivået av hormonet testosteron. Et høyere nivå av testosteron er forbundet med økt oppmerksomhet og raske og gode beslutninger.

Forskning viser at kroppsspråket har mye å si. Om man stiller seg opp i en posisjon som uttrykker stor selvtillit kan man forhøye nivået av testosteron i kroppen. Samtidig senkes nivået av stresshormonet kortisol. Om man er stressa og nervøs for en presentasjon foran klassen, en fotballkamp der du skal prestere eller et jobbintervju - still deg opp i en «Supermann» posisjon, med brystet frem og armene ut. Eller legg armene bak hodet og tenk at du har kontrollen. Det viktige her er at du skal ta stor plass. Hold disse posisjonene i to minutter før du går og presterer på et nivå du ikke har gjort tidligere. Ja, vi kan lure hjernen til å tro at vi er bedre enn det vi egentlig er!

Det er mange kilder til høy selvtillit. En av de viktigste er tidligere opplevelser av å ha mestret. Det handler om å gi seg selv en rekke positive opplevelser. Om du har hatt en dårlig trening og ikke klart å prestere på ditt egentlige nivå, sørg for at du gjør det lille ekstra før du går fra treningssenteret eller banen. Ta et par ekstra repetisjoner eller sett 20 baller tre meter foran mål så du er sikker på at du treffer. Gjør det lille ekstra så du føler at du er fornøyd og går derfra med en tro på at du gjorde det bra. Det hjelper!

Marianne Harnes

Naprapat og Personlig trener

No items found.

Video

bildegalleri

No items found.