gruppetrening

Trening på vår måte siden 1980



TREN SAMMEN MED ANDRE UNDER KYNDIG VEILEDNING AV EN TOPPMOTIVERT OG KUNNSKAPSRIK INSTRUKTØR! GRUPPETRENINGSTIMER KOMMER I MANGE VARIASJONER FOR ENHVER SMAK. TA ASPIRASJONSTESTEN OG FINN RIKTIGE TIMER FOR DEG!

Bli  inspirert av andre, og la deg rive med! Gruppetreningstimer er en effektiv  treningsmetode spesielt om du synes det er mye mer motiverende å dra på  trening når man trener sammen. Kanskje klarer du å yte det lille ekstra,  akkurat i dag, fordi favorittlåten kom på, og instruktøren alltid får frem  det beste i deg?


Om du nettopp har startet å trene, er hobbymosjonist, godt voksen eller godt trent så har vi en gruppetime for deg! De fleste av treningstimene har innslag av både styrke- og kondisjonstrening, i tillegg har vi godt utvalg av gruppetimer med fokus på dans, koordinasjon, balanse og bevegelighet.

TIPS!
Gruppetrening er en flott mulighet til å prøve ut noe nytt. Kombinere gjerne ditt personlige treningsprogram med balansetrening eller Yoga og få mer ut av din egentrening!

SE TIMEPLANEN VÅR FOR ALLE VÅRE TIMER- HER ER ET LITE UTVALG ..............


Les Mills

Mange av våre gruppetreningstimer er utviklet av Les Mills som er verdens ledende produsent av gruppetreningsprogrammer. 
Les Mills-gruppetimene legger stor vekt på at treningen skal være enkle å gjennomføre, effektive og energiske. Alle våre Les Mills-instruktører oppdatere jevnlig sine sertifiseringer og holder seg faglig oppdatert gjennom ulike kurs og konferanse

Vi har følgende Les Mills timer på timeplanen:
TONE ™, BODYATTACK™, BODYSTEP™ og BODYPUMP™.

Concept2 Innendørsroing

Gruppetimer hos oss siden 1998. Skullerud Sport Senter er størst i Norge på trening på romaskin. Vi benytter Concept2 romaskiner, og vi har kjørt roing som gruppetreningstimer siden 1998 først på Bøler treningssenter siden her på Skullerud Sport Senter.
Concept2 har flere ganger blitt kåret til verdens mest effektive treningsapparat.
For de veldig aktive har egen roklubb og vi konkurrerer både lokalt og internasjonalt

Watt sykling

For oss er det viktig at du som medlem får best mulig effekt ut av den treningen du legger ned her hos oss. Ved å trene riktig vil du også oppnå resultater. Watt-trening gir deg god kontroll over treningsøkten din, og hva er vel mer motiverende enn å se at du selv blir litt bedre for hver eneste uke?
Vi har mange ulike sykkeltimer og ikke alle timer er styrt av Watt
Ta aspirasjons testen og finn ut hvilke sykkeltime som passer deg, Sport, Power, Shape, Fun, Move, Balance

yoga

Vi tilbyr et godt utvalg av yoga timer med dyktige yoga lærere.
Vi har egen yoga sal Noe av det vi tilbyr er: Flow yoga, Hatha yoga, Vinjasa yoga, Poweryoga

I tillegg har vi også workshops, kurs og happenings med ulike temaer.

Gruppetrening er trening med instruktør til musikk. Hos oss finner du et bredt utvalg av gruppetreningstimer. Vi har topp kvalifiserte instruktører, og våre saler for gruppetrening er store og flotte, med topp luftkondisjonering, høyt under taket og mye dagslys.

For mange kan det være vanskelig å holde motivasjonen oppe når man trener alene. Velger du gruppetimer vil du oppleve en instruktør som både motiverer og leder deg gjennom timen, og mange opplever at de klarer å yte mer når de trener i gruppe sammen med andre enn på egenhånd.

Samtidig får du ta del i et godt sosialt miljø når du trener på våre gruppetimer. Mange av våre medlemmer deltar på faste timer hver uke. Du blir derfor fort kjent med dem som du trener sammen med, hvis du ønsker det.

Vi kan tilby et stort utvalg av gruppetreningstimer tilpasset både inaktive, mosjonister, eldre og godt trente. De fleste gruppetimene våre består av forskjellige former for styrke- eller kondisjonstrening, eller en kombinasjon av både styrke og kondisjonstrening. I tillegg har vi et godt utvalg av gruppetimer med fokus på dans, koordinasjon, balanse, uttøyning og bevegelighetstrening. På formiddagen kjører vi mange gruppetimer spesielt tilrettelagt for våre godt voksne medlemmer.

Les Mills

Mange av våre gruppetreningstimer er utviklet av Les Mills som er verdens ledende produsent av gruppetreningsprogrammer. 

Vi har følgende Les Mills timer på timeplanen: BODIVIVE™, BODYATTACK™, BODYSTEP™, BODYPUMP™ og RPM™.

Concept2 Innendørsroing

Skullerud Sport Senter er størst i Norge på trening på romaskin. Vi benytter Concept2 romaskiner, og vi har kjørt roing som gruppetreningstimer i over 15 år her på Skullerud Sport Senter.

Watt sykling

For oss er det viktig at du som medlem får best mulig effekt ut av den treningen du legger ned her hos oss. Ved å trene riktig vil du også oppnå resultater. Watt-trening gir deg god kontroll over treningsøkten din, og hva er vel mer motiverende enn å se at du selv blir litt bedre for hver eneste uke?

yoga

Vi tibyr et godt utvalg av yoga timer med dyktige yoga lærere.
Noe av det vi tilbyr er: Yoga Swing Stryke, Yoga Swing Avspenning, Yoga Basic, Yoga Strething Hot, Yoga Flow, Yoga GV, Yoga Therapy og PT Yoga.

I tillegg har vi også workshops innimellom med ulike temaer.

Les Mills

Les Mills Tone™
Dette  er en time for deg som ønsker å trene hele kroppen! Tren både styrke- og  kondisjon, med masse deilig musikk fra de siste 30 årene. Du får flere alternativer på øvelser, så her kan alle være med
Aspirasjoner: Move-Shape
BODYSTEP™
Her er stikkordene energi, kraft og glede! BODYSTEP er en herlig kondisjonstime med stepkasse. Med enkle og morsomme trinn til fengende musikk, er dette en time for alle som synes trening skal være gøy og gleder seg til innslag som party- og speedstep..
Aspirasjoner Fun - Shape
BODYPUMP™ 
Utholdende styrketrening, til forskjell fra tradisjonell styrketrening i apparater, bruker gjerne lettere vekter, men med flere repetisjoner. Til fengende musikk trener du alle kroppens store muskelgrupper ved bruk av vektstang og manualer, foruten egen kroppsvekt. BODYPUMP er en flott introduksjon til styrketrening for nybegynnere, eller som alternativ styrketrening for de som ønsker både større og mer utholdende muskulatur. Med andre ord, styrketrening for alle!
Aspirasjoner Shape - Power
BODYATTACK™
Et lite kinderegg av en gruppetreningstime! BODYATTACK er en time som kombinerer intervalltrening og aerobic, med styrke og stabiliseringsøvelser. Med energisk musikk og motiverende instruktører får du maksimalt ut av din trening sammen med andre!
Aspirasjoner Move - Sport
Mange av våre gruppetreningstimer er utviklet av Les Mills som er verdens ledende produsent av gruppetreningsprogrammer.
Disse har vært brukt verden rundt i flere år og har etter hvert høstet betydelig anerkjennelse.
Det legges stor vekt på at treningen skal være enkel å gjennomføre, effektiv og morsom.
Timene er kvalitetssikret av Les Mills slik at du er garantert å få en effektiv og trygg treningsøkt.
Alle instruktørene må sertifiseres av Les Mills, og de gjennomgår også jevnlig oppfriskingskurs.

Du kan derfor være sikker på at din instruktør er faglig oppdatert!

Roing Concept2

Trening på romaskin er en effektiv treningsform som både gir deg økt utholdenhet, stryker kjernemuskelatur samtidig som du forbrenner mange kalorier. Roing er i tillegg en skånsom treningsform som gir lav belastning på ledd og muskulatur, og passer derfor alle uansett alder eller treningsnivå. Kom å tren på Concept2 romaskiner som flere ganger har blitt kåret til verdens mest effektive treningsapparat!

Skulle du bli skikkelig blitt av ro-basillen, er du mer en hjertelig velkommen til å bli med i Skullerud Sport Senters egne roklubb.. Les mer om roklubben.
ROING Intervall
Enkel og effektiv trening. Intervaller i ulike former. Dette er Skullerud Sport Senter sin signaturtime! En time vi har hatt siden på timeplanen siden 1998
Intervallene er ikke for lange, så denne timen passer alle
Aspirasjon Sport - Shape
ROING/ STRYKE 
I tvil om du skal trene roing eller styrke? Gå på ROING og STRYKE, da vel! Timen er lagt opp med fire økter på romaskin. Mellom disse kjøres det styrketrening ved bruk av egen kroppsvekt, vektstang og BOSU™ ball. En enkel og effektiv gruppetime hvor fokus er å få mest mulig trening i løpet av 60 intensive minutter.
Trenger du hjelp til roteknikk eller teknikk ift. styrkeøvelsene er instruktøren tilgjengelig 30 min før timen starter
Aspirasjoner  Power - Sport
ROING Enkel Pyramide
På denne timen kjører vi pyramide. Eks. på en pyramide: Vi varmer opp i ti minutter før vi starter felles, på pyramiden den går fra 1 min og opp til 5 minutter deretter går det nedover igjen 2 minutters pause mellom hvert intervall.
Trenger du hjelp til roteknikk eller teknikk ift. styrkeøvelsene er instruktøren tilgjengelig 30 min før timen starter
Aspirasjoner Sport - Shape
Skullerud Sport Senter er størst i Norge på trening på romaskin.
Vi benytter Concept2 romaskiner, og vi har kjørt roing som gruppetreningstimer i over 15 år her på Skullerud Sport Senter.

Sykkel

Spinning har i mange år vært en av de mest populære gruppetimene på timeplanen vår, og for mange har spinning blitt en livsstil. En svakhet med spinning som treningsform har bestandig vært at det er vanskelig å måle resultatet av treningen over tid. Dette har vi tatt konsekvensen av. Vi har anskaffet TECHNOGYM spinningsykler med wattmålere og innført treninger som setter fokus på ulike mål ved å bruke watt som verktøy. Målsettingen er å ta trening på spinningsykkel et steg videre, over i en verden der watt spiller hovedrollen. Watt som verktøy tilfører innendørs sykling mekanismer for å styre og måle resultatet av treningen.
Watt er måleenheten som benyttes for å måle intensiteten på treningen, dvs. hvor stor kraft du sykler med i løpet av en gitt tidsperiode.
For å få mest mulig ut av din innendørs sykling anbefaler vi deg å ta en watt-test. Slik finner du ditt nåværende nivå, og kan legge en plan for hvordan du skal nå dine treningsmål, hva slags timer du bør gå på, eller hva slags fokus du bør ha

Det er plass til totalt 41 personer på våre sykkeltimer.  Booking kan gjøres på forhånd benytter du deg av dette, må du være i sykkelsalen 5 minutter før timen starter, ellers går plassen din til en annen.

Skullerud Sport Senter har også en egen sykkelklubb se sykkelklubben. Du som er interessert i å sykle utendørs, er målbevisst sykling inne i vinterhalvåret det beste alternativet.
Sykkelbegreper:
RPM / frekvens / kadens = Antall tråkk i minuttet (omdreining på pedalene)
WATT = den kraften du tråkker ned i pedalen

100 % watt er din terskel og ikke maks av hva du klarer å tråkke. Vi kan fint jobbe på over 100% i Watt, men da i kort periode
Vi bruker ikke watt som måleenhet på alle timer. Watt brukes først og fremst på sport og power timer
Vi anbefaler alle å ta en watt test, dette for at dere enklere kan styre en time utifra ditt ståsted.
VÅRE SYKKELTIMER
Våre sykkeltimer blir delt inn på følgende måte:
Sport: For deg som trigges av resultater, liker å måle treningsøktene. Trener systematisk. Liker basistrening.
Dette er sykkelspesifikk trening og kan overføres til utetrening på sykkel.
Vi følger alltid watt % på Sport timen og vi bruker alltid Løypeprofil.
Power: Ren styrketråkk time, vi bruker watt % og løypeprofil
Fin beintrening også for deg som synes det er litt vanskelig å få trent bena sikkelig med vekter.
Shape: For deg som er opptatt av kaloriforbrenning. Ønsker enkel og grei trening som gir resultater.  Dette er en fin time for deg som liker å følge musikken, liker mye variasjon i programmet.
Desto høyere gjennomsnittswatt du klarer å holde innenfor en gitt tidsperiode, desto større arbeid har du utført, og desto mer energi (watt) har du produsert.Du får derfor en objektiv måling av treningen din. Wattmåleren lyver ikke, og wattbasert trening gir deg derfor en direkte indikator på hvordan formen din er. Wattbasert trening gir deg det som spinning tidligere har manglet, dvs. muligheter til å måle resultater og fremgang. For mange er dette en god motivasjonsfaktor for å yte litt ekstra på treningen!
En wattest brukes som et utgangspunkt for hvilken intensitet du skal ligge på i disse timene. Wattesten gir deg en terskelverdi, målt i watt, som brukes for å stille inn sykkelen riktig på timene.
Move: For deg som liker god variasjon og er opptatt av velvære i hverdagen.Timen baserer seg på RPM som referanse, god musikk og fine variasjoner
Fun: For deg som trigges av musik, synes det er viktig å ha det gøy og liker å gjøre ting sammen med andre. Her er det opp til instruktøren og styre referansene for timen. RPM, Move, video etc.
Balance: For deg som trenger å koble av fra stresset hverdag. Aktivitet og bevegelse kan være terapi for deg
Hva trigges du av? Sport, Power, Move, Shape, Fun eller Balance ta testen her:https://www.mywellness.com/skullerud
Les mer om våre spinningsykler.
Spinning har i mange år vært en av de mest populære gruppetimene på timeplanen vår.
Vi har nå tatt trening på spinningsykkel et steg videre, over i en verden der watt spiller hovedrollen.
Watt som verktøy tilfører innendørs sykling mekanismer for å styre og måle resultatet av treningen
Våre spinningsykler
Desto høyere gjennomsnittswatt du klarer å holde innenfor en gitt tidsperiode, desto større arbeid har du utført, og desto mer energi (watt) har du produsert.Du får derfor en objektiv måling av treningen din. Wattmåleren lyver ikke, og wattbasert trening gir deg derfor en direkte indikator på hvordan formen din er. Wattbasert trening gir deg det som spinning tidligere har manglet, dvs. muligheter til å måle resultater og fremgang. For mange er dette en god motivasjonsfaktor for å yte litt ekstra på treningen!
En wattest brukes som et utgangspunkt for hvilken intensitet du skal ligge på i disse timene. Wattesten gir deg en terskelverdi, målt i watt, som brukes for å stille inn sykkelen riktig på timene.
Syklene måler:
Watt
Cadence (RPM)
Puls
Kilometer
Kalorier
Tid
Watt test (finn rett terskel) Vi bruker en FTP test.
Watt vs. Puls – Hovedforskjellene:
- En wattmåler måler direkte hvilken arbeidsintensitet du utsetter kroppen for, og den påvirkes ikke av ytre faktorer slik pulsen gjør.
- En wattmåler gir umiddelbar informasjon om arbeidsintensitet og økt bevisstgjøring av din egentrening.
- Økter kan utføres med større presisjon med bruk av wattmåler. En vil umiddelbart finne riktig arbeidsintensitet, og kan ligge konstant på denne intensiteten gjennom hele timen. Treningen blir mer spesifikk og individuell.