Vi sykler Abrusso

Fantastisk sykkeltur i herlige Abruzzo. Fjell, daler, sjø alt i en og samme region. En mat og vinopplevelse av de kjeldene , ikke minst en fantastisk gjeng!

Årets store sykkeltur i Italia, Abruzzo Dag 1 (fredag 1. mai) Vi lander i Roma rett før 12:00 vi er en herlig gjeng fra SSS som virkelig skal oppleve Abruzzo fra sykkelsetet. 2 timer tar det med buss til vi er fremme i den lille byen Celano og hotel Gole der Team Massi og Team Bikelife står og venter på oss. Prøving av sykler og deretter ble det en sykkeltur på 4 mil for de som ønsket. Noen valgte solveggen med god vin og noen valgte en 4 mils tur for test av sykkel. Vi syklet opp til 1116 meter, fantastisk landskap! Hotellet kan anbefales på det sterkeste. Tilbake fra sykkeltur ble det et raskt skifte for så å møte til middag. Middagen var et kapitel for seg selv, og kan oppsummeres med helt fantasisk! mat , drikke hele måltidet var komplet. Nå er det bare å falle inn i en god natt søvn og glede seg til morgendagens stigninger inn i et av Italias fremste nasjonalparker.

Dag 2 Våkner opp til litt overskyet vær, men ikke verst temperatur. I dag skal vi sykle inn i nasjonalparken og til Pescasseroli som er neste overnattingssted, dette er et absolutt spennende og vakkert område. Her finnes mye ulv g bjørn! Pescasseroli ligger på 1167 meter så det blir endel oppoverbakker idag. Lunsj inntas i byen Pescina, en vakker liten fjellandsby på ca. 1000 meter, her kom vi virkelig i kontakt med lokalbefolkningen, de var litt fortvilet siden vi ikke kunne italiensk og at ikke de kunne engelsk. Til slutt reddet Rodolfo oss og de fikk svar på sine spørsmål. Nå har solen virkelig kommet frem og vi har 24 grader. Nye oppoverbakker etter lunsj, fantasisk natur og tror ikke noen av oss har sett noe særlig med biler idag. Vel fremme på hotellet blir det vin, øl og hyggelig stemning på terrassen. Middagen starter med en apretife i hagen, hvor også en sauebonde er invitert for å lage litt ost til oss. Artig å se! Dagen avsluttes med en fin middag med enormt mange retter, gikk vel litt ut av tellingen

Dag 3 Våknet til sol og blå himmel, i dag skulle vi opp til 1550 meter og deretter ned til byen Sulmona. Det blir mange flotte opphevelser før vi kommer dit. Først var det en lang, lang stigning med fantasisk utsikt alle veier, opp til 1550 meter, god tid på toppen til kaffe. Deretter bar det utfor i en spektakulær utforkjøring, her var det bare å fine en god rytme! Vi kom innom byen Scanno der vi fikk oppleve bryllup, og ikke minst det var byfeiring idag , mange av byens innbyggere gikk i "bunad" det var korsang på torget og vi besøkte byens eldste gullsmed. Vi måtte videre, det begynte å nærme seg lunsj tid og igjen ble det et fantasisk måltid. Mer nedover til vi kom til Sulmona på 450 m. o.h kan ikke klage 28 varmegrader og strålende sol, massør ventet på hotellet og mens noen valgte en god massasje tok andre en byvandring eller slappet av i hotellets hage. Dagen ble avsluttet med en god middag på hotellet, der hotelleier sto for all mat der mye var selvdyrket og egen vin! I morgen er vi klar for mer stigning opp til 1600 meter - vi gleder oss!

Dag 4 Atter en fantastisk dag! I dag syklet vi fra Sulmona til Fara San Martino, det ble oppover og nedover. Vi fikk en lang god kaffepause etter 1. oppoverbakken på 2 mil deretter fortsatt vi oppover til 1600 meter for så og sykle nedover. I dag forlater vi fjellene for i morgen når havet. Naturen kan ikke beskrives, den overgår alt! Må si at 1. stigning i dag var ikke bare en oppoverbakke det var en opplevelse i fantastiske blomsterlukter. Har vel aldri vært i Italia før, hvor vi har blitt servert så mye og så stort mangfold av grønnsaker. Kan også nevnes at vi hadde 30 varmegrader idag. Trist å forlate fjellene, men samtidig ser vi frem til å se hva kysten har å by på.

Dag 5 Våknet opp og så rett inn i fantasiske fjell med snø på toppene. I dag skulle vi ned til sjøen, til byen Vasto, og hotellet ligger i Vasto Marina. På veien var vi innom en "vingård" her var det veldig spesielt og vi fikk prøvesmake en hvitvin- og den var god! Litt handling ble det også, ikke minst fikk vi veid alle. 2300kg veide hele gruppa tilsammen. Lunsjen ble inntatt på en fiskerestaurant, spesielt sted som er vanlig for denne regionen. Huset står på påler ute i vannet. Sikkelig fiskemat ble det her, og vi gikk nok litt surr i antall retter. Kl. 18.00 kom vi til hotellet, supert hotell, ingenting å utsette på her. Mange satte pris på at middagen skulle serveres i hotellets hage. Bordene var nydelig dekket med hvite duker og kandelabere. Middagen besto av en nydelig buffet og flott grillmat.

Dag 6 Hviledag, en etterlengtet hviledag for mange. Mye å finne på var det også. By, sjø, turmuligheter eller sykkel for de som ønsket litt mer sykling. I dag er middagen på restaurant i gamlebyen i Vasto.

Da er årets sykkeltur ferdig for i år. Det har vært en fantasisk opplevelse og det er den beste sykkelturen vi noen gang har arrangert. Fantasisk område, Abruzzo må oppleves, fantastisk mat, fantastisk vin og ikke minst en fantastisk flott gjeng som var på tur! Tusen takk til Expa som arrangerte denne turen for oss, sammen med Rodolfo Massi og Bikelife. Det ble mye fantastisk, men finner ikke annet ord på det vi har opplevd. Nå er det tilbake til matpakke og den daglige rutine, litt kjedelig!