gruppe trening

Gruppetrening er trening med instruktør til musikk. Hos oss finner du et bredt utvalg av gruppetreningstimer. Vi har topp kvalifiserte instruktører, og våre saler for gruppetrening er store og flotte, med topp luftkondisjonering, høyt under taket og mye dagslys.

For mange kan det være vanskelig å holde motivasjonen oppe når man trener alene. Velger du gruppetimer vil du oppleve en instruktør som både motiverer og leder deg gjennom timen, og mange opplever at de klarer å yte mer når de trener i gruppe sammen med andre enn på egenhånd.

Samtidig får du ta del i et godt sosialt miljø når du trener på våre gruppetimer. Mange av våre medlemmer deltar på faste timer hver uke. Du blir derfor fort kjent med dem som du trener sammen med, hvis du ønsker det.

Vi kan tilby et stort utvalg av gruppetreningstimer tilpasset både inaktive, mosjonister, eldre og godt trente. De fleste gruppetimene våre består av forskjellige former for styrke- eller kondisjonstrening, eller en kombinasjon. I tillegg har vi et godt utvalg av gruppetimer med fokus på dans, koordinasjon, balanse, uttøyning og bevegelighetstrening. På formiddagen kjører vi mange gruppetimer spesielt tilrettelagt for våre godt voksne medlemmer.


Les Mills

Mange av våre gruppetreningstimer er utviklet av Les Mills som er verdens ledende produsent av gruppetreningsprogrammer. 

Vi har følgende Les Mills timer på timeplanen:
BODIVIVE™, BODYATTACK™, BODYSTEP™ og BODYPUMP™.

Concept2 Innendørsroing

Gruppetimer siden 1998. Skullerud Sport Senter er størst i Norge på trening på romaskin. Vi benytter Concept2 romaskiner, og vi har kjørt roing som gruppetreningstimer siden 1998 først på Bøler treningssenter siden her på Skullerud Sport Senter.
Concept2 har flere ganger  blitt kåret til verdens mest effektive treningsapparat.

Watt sykling

For oss er det viktig at du som medlem får best mulig effekt ut av den treningen du legger ned her hos oss. Ved å trene riktig vil du også oppnå resultater. Watt-trening gir deg god kontroll over treningsøkten din, og hva er vel mer motiverende enn å se at du selv blir litt bedre for hver eneste uke?

yoga

Vi tibyr et godt utvalg av yoga timer med dyktige yoga lærere.
Vi har egen yoga sal Noe av det vi tilbyr er: Hatha yoga, Vinjasa yoga, Poweryoga, Swing yoga, PT - yoga med mer

I tillegg har vi også workshops, kurs og happenings med ulike temaer.

Gruppetrening er trening med instruktør til musikk. Hos oss finner du et bredt utvalg av gruppetreningstimer. Vi har topp kvalifiserte instruktører, og våre saler for gruppetrening er store og flotte, med topp luftkondisjonering, høyt under taket og mye dagslys.

For mange kan det være vanskelig å holde motivasjonen oppe når man trener alene. Velger du gruppetimer vil du oppleve en instruktør som både motiverer og leder deg gjennom timen, og mange opplever at de klarer å yte mer når de trener i gruppe sammen med andre enn på egenhånd.

Samtidig får du ta del i et godt sosialt miljø når du trener på våre gruppetimer. Mange av våre medlemmer deltar på faste timer hver uke. Du blir derfor fort kjent med dem som du trener sammen med, hvis du ønsker det.

Vi kan tilby et stort utvalg av gruppetreningstimer tilpasset både inaktive, mosjonister, eldre og godt trente. De fleste gruppetimene våre består av forskjellige former for styrke- eller kondisjonstrening, eller en kombinasjon av både styrke og kondisjonstrening. I tillegg har vi et godt utvalg av gruppetimer med fokus på dans, koordinasjon, balanse, uttøyning og bevegelighetstrening. På formiddagen kjører vi mange gruppetimer spesielt tilrettelagt for våre godt voksne medlemmer.

Les Mills

Mange av våre gruppetreningstimer er utviklet av Les Mills som er verdens ledende produsent av gruppetreningsprogrammer. 

Vi har følgende Les Mills timer på timeplanen: BODIVIVE™, BODYATTACK™, BODYSTEP™, BODYPUMP™ og RPM™.

Concept2 Innendørsroing

Skullerud Sport Senter er størst i Norge på trening på romaskin. Vi benytter Concept2 romaskiner, og vi har kjørt roing som gruppetreningstimer i over 15 år her på Skullerud Sport Senter.

Watt sykling

For oss er det viktig at du som medlem får best mulig effekt ut av den treningen du legger ned her hos oss. Ved å trene riktig vil du også oppnå resultater. Watt-trening gir deg god kontroll over treningsøkten din, og hva er vel mer motiverende enn å se at du selv blir litt bedre for hver eneste uke?

yoga

Vi tibyr et godt utvalg av yoga timer med dyktige yoga lærere.
Noe av det vi tilbyr er: Yoga Swing Stryke, Yoga Swing Avspenning, Yoga Basic, Yoga Strething Hot, Yoga Flow, Yoga GV, Yoga Therapy og PT Yoga.

I tillegg har vi også workshops innimellom med ulike temaer.

Les Mills

BODIVIVE™
Her får du alt i en pakke: styrke- og kondisjonstrening. Dette er en allsidig treningstime der du får trent hele kroppen. Vi bruker strikk, baller og manualer som hjelpemidler. Timen er uten hopp og med masse deilig musikk fra de siste 30 årene.
BODYSTEP™
En Kondisjonstime hvor vi bruker en høydejusterbar stepkasse. Stikkordene er energi, kraft og glede! Det er et enkelt og morsomt treningsprogram med faste innslag som party- og speedstep. Du kan gjøre det lettere eller tyngre for deg selv ved å endre høyden på stepkassen. Du trener du til musikk som er som skapt til å få deg til å yte maksimalt. En time som passer for alle.
BODYPUMP™ 
Utholdene styrketrening til musikk der du trener alle kroppens store muskelgrupper ved hjelp av en vektstang. Denne timen er et godt alternativ for dem som finner trening med vekter på egenhånd kjedelig. Alle kan være med, ettersom man selv bestemmer tyngden på vektene. Timen passer like godt både for kvinner og menn.
BODYATTACK™
Trening i tre dimensjoner: sport, aerobic og styrke. Timen er for deg som ønsker å få maksimalt ut av treningen. Timen består av intervalltrening der aerobicbevegelser kombineres med styrke og stabiliseringsøvelser. Energisk musikk motiverer alle til å nå sine egne treningsmål.
Mange av våre gruppetreningstimer er utviklet av Les Mills som er verdens ledende produsent av gruppetreningsprogrammer.
Disse har vært brukt verden rundt i flere år og har etter hvert høstet betydelig anerkjennelse.
Det legges stor vekt på at treningen skal være enkel å gjennomføre, effektiv og morsom.
Timene er kvalitetssikret av Les Mills slik at du er garantert å få en effektiv og trygg treningsøkt.
Alle instruktørene må sertifiseres av Les Mills, og de gjennomgår også jevnlig oppfriskingskurs.

Du kan derfor være sikker på at din instruktør er faglig oppdatert!

Romaskin

Trening på romaskin er en svært effektiv form for trening som gir deg økt utholdenhet samtidig som den styrker muskulaturen og forbrenner mange kalorier. Roing er skånsom trening som gir lav belastning på ledd og muskulatur. Hos oss benytter vi romaskiner fra Concept2, som flere ganger har blitt kåret til verdens mest effektive treningsapparat.

Skullerud Sport Senter har også en egen roklubb. Kanskje noe for deg hvis du er på jakt etter noen å trene sammen med, og et godt miljø å trene i. Les mer om roklubben.
ROING LANGINTERVALL
Enkel og effektiv trening. Intervalltrening med intervaller på mellom to og seks minutter på romaskin. Intervalltrening er den mest effektive formen for trening dersom du ønsker å bedre oksygenopptaket. En fordel med å kjøre intervalltreningen på romaskin er alle de store muskelgruppene i kroppen er i aktivitet - og det merker du godt etter å ha gjennomført en hard treningsøkt på romaskinen!
ROING/ STRYKE 
Dette er en time der vi både ror på romaskin og trener styrketrening. Timen er lagt opp med fire økter på romaskinen, med styrketrening mellom roøktene. Vi bruker egen kroppsvekt, vektstang og BOSU™ ball i styrketreningsdelen. Timen passer godt for deg som ønsker effektiv og enkel trening der hovedfokus er å få mest mulig trening i løpet av 60 minutter.
ROING KORTINTERVALL 
På denne timen kjører vi korte intervaller. Vi varmer opp i ti minutter før vi kjører totalt 20 harde ett minutters drag med ett minutt pause mellom dragene. Etter ti drag tar vi ca fem minutter pause.
Skullerud Sport Senter er størst i Norge på trening på romaskin.
Vi benytter Concept2 romaskiner, og vi har kjørt roing som gruppetreningstimer i over 15 år her på Skullerud Sport Senter.

Watt Sykling

Spinning har i mange år vært en av de mest populære gruppetimene på timeplanen vår, og for mange har spinning blitt en livsstil. En svakhet med spinning som treningsform har bestandig vært at det er vanskelig å måle resultatet av treningen over tid. Dette har vi tatt konsekvensen av. Vi har anskaffet TECHNOGYM spinningsykler med wattmålere og innført treninger som setter fokus på ulike mål ved å bruke watt som verktøy. Målsettingen er å ta trening på spinningsykkel et steg videre, over i en verden der watt spiller hovedrollen. Watt som verktøy tilfører innendørs sykling mekanismer for å styre og måle resultatet av treningen.
Watt er måleenheten som benyttes for å måle intensiteten på treningen, dvs. hvor stor kraft du sykler med i løpet av en gitt tidsperiode.
For å nyttiggjøre deg timene best mulig anbefaler vi deg derfor at du tar en wattest, FINN DITT NIVÅ på den måten sykler du utifra ditt nivå. Det er selvfølgelig fullt mulig å være med på sykkeltimer uten å ha tatt denne testen. 

Det er plass til totalt 41 personer på våre sykkeltimer.  Booking kan gjøres på forhånd benytter du deg av dette, må du være i sykkelsalen 5 minutter før timen starter, ellers går plassen din til en annen.

Skullerud Sport Senter har også en egen sykkelklubb se sykkelklubben. Du som er interessert i å sykle utendørs, er målbevisst sykling inne i vinterhalvåret det beste alternativet.
Sweet Spot Med begrepet Sweet Spot menes den grensen hvor en kan yte flest mulig watt over en nesten uendelig tidsperiode uten å ta seg helt ut. Denne type trening er ypperlig for den som vil sykle lange ritt. Hovedfokus er å trene opp evnen til å ligge under, og ved, melkesyre terskelen lengst mulig. Dette er effektiv trening for å forbedre din watt-terskel. Vi sykler lange intervaller på 10 til 20 minutter. Timen er på 90 minutter, men er lagt opp slik at det er mulig bare å være med de første 60 minuttene.
Styrketråkk Dette er en ren styrketråkktime. Her sykler vi intervaller motbakke på tunge gir! Dette er effektiv trening for å utvikle sykkelspesifikk muskulatur. Intervallene er fra 10 minutter ned til 4 minutter. Vi ligger på 30-40 tråkk i minuttet. På displayet skal % max watt ligge mellom 80 og 90 prosent. Pulsen bør ikke ligge over 80 prosent av makspuls på denne timen.
Du trener utifra ditt ståsted på ditt nivå og sakte men sikkert bedrer du formen på riktig måte
VÅRE WATT-BASERT SYKKELTIMER

VO2 Dette er en time for deg som vil forbedre oksygenopptaket ditt. Her sykler vi intervaller på opp til 6 minutter. På displayet skal %max watt ligge over 100 prosent, og vi jobber oss opp mot 120 prosent mot slutten av intervallene.
Low Endurance + Dette er en fin time for deg som er nybegynner, eller som er ute etter en sykkeltime som er lagt opp slik at den gir høy fettforbrenning. Timen egner seg også godt for deg som vanligvis trener hardt og er i god form, men som har behov for en restitusjonsøkt.
Desto høyere gjennomsnittswatt du klarer å holde innenfor en gitt tidsperiode, desto større arbeid har du utført, og desto mer energi (watt) har du produsert.Du får derfor en objektiv måling av treningen din. Wattmåleren lyver ikke, og wattbasert trening gir deg derfor en direkte indikator på hvordan formen din er. Wattbasert trening gir deg det som spinning tidligere har manglet, dvs. muligheter til å måle resultater og fremgang. For mange er dette en god motivasjonsfaktor for å yte litt ekstra på treningen!
En wattest brukes som et utgangspunkt for hvilken intensitet du skal ligge på i disse timene. Wattesten gir deg en terskelverdi, målt i watt, som brukes for å stille inn sykkelen riktig på timene.
Uphill/Downhill Som navnet på timen indikerer, spesifikk bakketrening. Intensive intervaller i motbakke for å forbedre oksygenopptaket.
Low Endurance + med fokus på vektreduksjon perfekt time for deg som har vektreduksjon som et mål
Kitchen Zink Dette er en watt time der vi blander litt av alt - litt VO2, litt Hill, litt Sweet Spot, litt styrketråkk. Her blir det kupert terreng og timen flyr!

Les mer om våre spinningsykler.
Spinning har i mange år vært en av de mest populære gruppetimene på timeplanen vår.
Vi har nå tatt trening på spinningsykkel et steg videre, over i en verden der watt spiller hovedrollen.
Watt som verktøy tilfører innendørs sykling mekanismer for å styre og måle resultatet av treningen
Våre spinningsykler
Desto høyere gjennomsnittswatt du klarer å holde innenfor en gitt tidsperiode, desto større arbeid har du utført, og desto mer energi (watt) har du produsert.Du får derfor en objektiv måling av treningen din. Wattmåleren lyver ikke, og wattbasert trening gir deg derfor en direkte indikator på hvordan formen din er. Wattbasert trening gir deg det som spinning tidligere har manglet, dvs. muligheter til å måle resultater og fremgang. For mange er dette en god motivasjonsfaktor for å yte litt ekstra på treningen!
En wattest brukes som et utgangspunkt for hvilken intensitet du skal ligge på i disse timene. Wattesten gir deg en terskelverdi, målt i watt, som brukes for å stille inn sykkelen riktig på timene.
Syklene måler:
Watt
Cadence (RPM)
Puls
Kilometer
Kalorier
Tid
Watt test (finn rett terskel) Vi bruker en FTP test.
Watt vs. Puls – Hovedforskjellene:
- En wattmåler måler direkte hvilken arbeidsintensitet du utsetter kroppen for, og den påvirkes ikke av ytre faktorer slik pulsen gjør.
- En wattmåler gir umiddelbar informasjon om arbeidsintensitet og økt bevisstgjøring av din egentrening.
- Økter kan utføres med større presisjon med bruk av wattmåler. En vil umiddelbart finne riktig arbeidsintensitet, og kan ligge konstant på denne intensiteten gjennom hele timen. Treningen blir mer spesifikk og individuell.